Home

Een dag uit het leven van een bewonersbegeleidster

Bewonersbegeleider Liset Heembouw gesprek bewoner

Over voetbal en andere vrouwenzaken… Wat doe je als bewonersbegeleidster bij Heembouw eigenlijk allemaal? Een vraag die veel aan mij gesteld wordt. Dus geef ik u in dit blog graag een inkijkje in mijn dagelijkse werkleven.

Vandaag ben ik in Rotterdam aan de Mathenesserweg waar we in opdracht van woningcorporatie Havensteder 120 maisonnettewoningen grondig renoveren. Dit doen we in bewoonde staat, de reden waarom ik als het vaste aanspreekpunt voor bewoners intensief betrokken ben bij het project. Of zoals één van hen laatst tegen mij zei: ‘jij bent voor mij de constante projectfactor’.

Ik start de dag in de bouwkeet waar de uitvoerder mij onder het genot van een kopje koffie bijpraat over de ontwikkelingen van de laatste dagen. Hoe verloopt het contact met de bewoners? Zijn er bewoners met vragen of zorgen? Komen mijn bouwcollega’s overal binnen? Hoe snel vorderen de bouwwerkzaamheden?

Een dag uit het leven van een bewonersbegeleidster bij Heembouw

Met die informatie op zak loop ik mijn eerste rondje van de dag door het gebouw, waar hard gewerkt wordt. Ik loop binnen bij een aantal bewoners. Ik beantwoord hun vragen en stel de mijne: Hoe ervaren ze de werkzaamheden? Kan ik ze ergens anders bij helpen? Tussen al het ‘zakelijke’ door bewonder ik een familiefoto, bespreek ik de laatste Feyenoord wedstrijd en voorspel ik met een knipoog het weer.

Op de hoogte zijn en blijven

Omdat het voor mij belangrijk is dat ik inhoudelijk goed op de hoogte ben van alles wat er speelt tijdens de renovatie, meld ik me daarna weer in de bouwkeet voor het project- en bouwteamoverleg en voor een technisch overleg. Bij het bouwteamoverleg sluiten ook de projectleider en woonconsulent van onze opdrachtgever Havensteder aan. We bespreken onder andere de laatste ontwikkelingen rondom de bewoners en de ondertekening van de akkoordverklaringen.

Een dag uit het leven van een bewonersbegeleidster bij Heembouw

In het interne Heembouw-projectteamoverleg bespreken we naast de renovatie- ook de communicatie-planning: Welke informatie moet nog worden opgenomen in het opleverboekje? Moeten er nog persoonlijke informatiebrieven verzonden worden? Wanneer versturen we weer een algemene nieuwsbrief? Wat zijn de onderwerpen daarin? Met de input nog vers in mijn geheugen werk ik daarna het opleverboekje verder uit, stel ik een aantal nieuwsberichten op, beantwoord ik mijn openstaande e-mails en bereid ik de presentatie voor die ik morgen voor een aantal medewerkers van een woningcorporatie ga geven.

Veelvuldig in gesprek met bewoners

Aansluitend mag ik weer naar buiten. Ik heb een afspraak met een bewoonster van een van de woningen waar we zijn gestart met de renovatie om te evalueren hoe de renovatie verloopt en wat we bij de volgende woningen nog beter kunnen doen. Onderweg naar haar word ik nog aangesproken door een bewoner die een vraag heeft over de tegels in de keuken. ‘Nu ik je toch zie.’ Geen probleem, daar ben ik voor.

Een dag uit het leven van een bewonersbegeleidster bij Heembouw

De bewoonster in de startstrang heeft twaalf van de veertien renovatiedagen erop zitten. Het gaat op zich goed, vertelt ze. Ze is erg blij met de communicatie met mijn collega Kees, de uitvoerder. Hij is makkelijk bereikbaar en reageert altijd snel op haar vragen. Ze heeft ook een aantal tips over wat beter kan. Hele praktische over bijvoorbeeld het aantal maal dat de tijdelijke toilet geleegd wordt en over het afsluiten van de afvoer. Ze geeft daarnaast aan dat ze de tegelzetter onnodig twee keer op bezoek heeft gehad: hij kon niet verder gaan voordat de loodgieter was geweest. Dat moet toch anders kunnen? Vraagt ze mij.Als ik afscheid van haar neem, bedankt ze me voor mijn bezoek en aandacht. Ze onderstreept dat het allemaal goed gaat. ‘Het is een beetje kamperen in mijn eigen huis, maar omdat ik weet wat er gaat gebeuren, kan ik me erop voorbereiden en gaat het best snel allemaal. Bovendien krijg ik er wat moois voor terug.’

En dat is nou net het leuke aan mijn werk. Het menselijk contact. Ik mag niet alleen luisteren naar menselijke verhalen, zorgen wegnemen en problemen oplossen maar ontvang ook uit eerste hand de complimenten van blije bewoners. Ik ben blij dat ik op deze manier mijn bijdrage mag leveren aan het creëren van plekken waar mensen (weer) graag willen wonen!

Ook zo'n leuke baan? Bekijk onze vacatures.