DC New Logic III wordt duurzaamste distributiecentrum van Europa
Het DC NewLogic III op bedrijvenpark ‘Het Laar’ in Tilburg is op weg het duurzaamste DC van Europa te worden. Het gasloze logistiek centrum dat Heembouw in opdracht van DOKVAST realiseert, heeft deze week het BREEAM Outstanding-ontwerpcertificaat ontvangen. Door het gebruik van slimme technologie en duurzame materialen verkreeg het nieuwe hoofdkantoor van Rhenus Contract Logistics een score van maar liefst 98.48%. Daarmee kan het DC, dat door het futuristische ontwerp van Heembouw Architecten “The Tube” wordt genoemd, bij oplevering het meest duurzame DC van Europa worden.
‘Met de komst van NewLogic III - met de bijnaam The Tube - is Tilburg een nieuw icoon rijker’, stelt Jos Klanderman, managing director van DOKVAST. Niet alleen het futuristische design is opvallend te noemen alsook de hoge BREEAM-score.
Hoge BREEAM score
Klanderman is dan ook zeer verheugd over het resultaat: ‘Op alle categorieën hebben we bijna de maximale score behaald. De categorie ‘energie’ vliegen wij altijd aan vanuit de Trias Energetica. Zo zorgenHeembouw Architectendichte buitenschil, gebruiken we duurzaam opgewekte energie met zonnepanelen en gaan we zuinig om met fossiele brandstoffen.’ Daarnaast hebben het gebruik van duurzame materialen, automatisch dimmende ledverlichting, drievoudig isolatieglas, extra isolatie van daken, een warmtepomp en E-ketels bijgedragen aan de hoge BREEAM-certificering.
Eind 2017 is Heembouw gestart met de bouw van NewLogic III aan de Doctor Paul Janssenweg. Architect Hung Tran van Heembouw Architecten is verantwoordelijk voor het ontwerp. Bij de realisatie wordt DOKVAST tevens ondersteund door installatie-adviseur Quadrant4. Raimond Weenink Bedrijfsmakelaardij treedt op als makelaar.
NewLogic III heeft een totale oppervlakte van circa 60.400 m², waarvan ca. 40.000 m² warehouse, 4.400 m² kantoor en 16.000 m² VAL (Value Added Logistics), uit te breiden met nog eens 15.000 m² VAL. Het pand kenmerkt zich door een grote flexibiliteit en een indeling door compartimentering, een hoge vloerbelasting, 45 dockdeuren en uitbreidingsmogelijkheden ten aanzien van de mezzaninevloeren. In het derde kwartaal van 2018 zal Rhenus Contract Logistics het pand in gebruik nemen.