Duurzame innovaties centraal tijdens ideecafé
Het ideecafé speelt een belangrijke rol binnen de innovatie structuur van Heembouw. Een bijeenkomst voor alle Heembouwers, georganiseerd door het innovatieteam. Hier bieden we collega’s met een goed idee een podium om hun innovatie aan anderen uit de organisatie te pitchen. Een laagdrempelige en informele manier om kennis en ervaring te delen.
Normaal gesproken wordt een ideecafé georganiseerd op een inspirerende plek, met veel collega’s samen, en een informele borrel na afloop. Jammer genoeg gaat dat nu even niet. Maar er was weer zoveel nieuws van het innovatiefront te delen met de collega’s, dat we niet langer hebben gewacht en hebben besloten om op 14 april een online event te organiseren. Vanuit de studio van onze bijna buurman in Roelofarendsveen, HS Events, via een MS Teams sessie. We zijn super blij en trots dat het event door zeker 100 collega’s is bekeken; en die gedurende de 1.5 uur dat het event duurde, ook echt allemaal aangehaakt bleven.
Bekijk onderstaand filmpje voor een korte impressie.
Veel afwisseling
Afgelopen periode hebben we zelf als deelnemers de nodige ervaring opgedaan met online events en geleerd wat ons wel en niet daarin aanspreekt. We zijn gegaan voor een afwisselend programma, met ruimte voor verschillende vormen van interactie, onderwerpen die Heembouw breed aanspreken rondom een thema dat ons allemaal aan het hart gaat: duurzaamheid en circulariteit. Met een betrokken en bevlogen presentator, in de persoon van Alijd van Doorn, onze directeur duurzaamheid en Heembouw Architecten.
Dit zijn de onderwerpen die tijdens het ideecafé centraal stonden:
- Houtbouw, met focus op de ontwikkeling van de houten Slimm woning
- Circulair ontwerpen en bouwen, en hoe dat in de praktijk is gebracht bij ons eigen kantoor in Berkel en Rodenrijs
- Afvalscheiding en reductie van afvalstromen op de bouwplaats, met aandacht voor de rol van opdrachtgever en leverancier
Van elk onderwerp maakten we samen met de ideehouders een kort en krachtig filmpje, om te laten zien wat de innovatie inhoudt. De scripts hebben we met elkaar gemaakt, en zijn door onze vaste partner in videoproductie, Inhouse filming, tot drie gave filmpjes gemaakt.
Interactie op verschillende manieren
Ons programma ging om 15.00 uur van start. Naarmate dit tijdstip naderde, zagen we de teller van het aantal mensen dat was ingelogd stijgen naar boven de 90. Gaaf om te zien dat onze collega’s net zoveel zin hadden in dit event als wij. Het is belangrijk om iedereen dan ook aangehaakt te houden. Door interessante onderwerpen, maar ook door te zorgen voor voldoende momenten van interactie. Elk onderwerp werd door twee prikkelende vragen of stellingen vooraf gegaan, die via een poll door de deelnemers werden beantwoord. De innovatie zelf werd door het eerder genoemde filmpje ingeleid, gevolgd door een kort vraaggesprek live in de studio, met een collega die sterk bij het onderwerp betrokken is. Ondertussen kon iedereen die van afstand meekeek, zijn of haar vragen via de chat stellen. Vragen die werden beantwoord vanuit de studio en soms door een van de andere deelnemers die op afstand aan het meekijken was. Dit zorgde voor veel levendigheid, leuke gesprekjes en hield de deelnemers tot het einde aan toe betrokken en geïnteresseerd.
Volgende keer weer digitaal of toch liever live?
De reacties na afloop waren enthousiast en positief. Collega’s lieten ons weten hoe gaaf ze het vonden om te zien en te horen hoe we met innovatie bezig zijn. Zeker in deze tijd is het lastig om goed mee te krijgen wat de ontwikkelingen zijn buiten je eigen werkbubble. Het ideecafé heeft wat dat betreft voor een soort van inhaalslag gezorgd. We zijn super trots dat we continue ruim 90 collega’s in de teams meeting hadden, en op een gegeven moment zelfs de 100 aantikten. Dat het ideecafé deze keer online was, heeft daar zeker aan bijgedragen.
Via ons intranet Plek hebben we onze collega’s gevraagd hoe het ideecafé volgende keer georganiseerd moet worden: weer digitaal of toch weer live? Als innovatieteam neigen we naar een mix: het voordeel van een groter bereik, besparing van tijd en autokilometers (CO2) door het digitaal te doen, gecombineerd met een aantal mensen in de studio voor meer beleving en rechtstreekse face-to-face interactie. We gaan het ervaren, maar genieten nu nog even na van een geslaagd online event.