Een dag uit het leven van een renovatie uitvoerder
In zijn vrije tijd koerst hij graag met zijn racefiets over de weg, het liefste in wedstrijdverband. Doordeweeks werkt hij in dezelfde hoge versnelling én met dezelfde gedrevenheid aan renovatie- en onderhoudsprojecten voor woningcorporaties. Hoe de werkdag van Bob Jonkheer, al een aantal jaar uitvoerder bij Heembouw, eruitziet, vertelt hij hier.
Gisteren heb ik een wielerkoers gewonnen, dus zet ik vandaag, maandag, in opperbeste stemming een pot koffie voor mijn Heembouw- collega’s die om 06.45 uur binnenkomen op het verduurzamingsproject Vreebos waar we op dit moment voor Vidomes aan het werk zijn. Dat is vaste prik: als uitvoerder start ik s’ morgens altijd op en sluit ik ’s avonds onze werklocatie weer af.
Dagstart
Na een lekker bakkie met weekendpraat druppelen om even voor zeven uur de voorlieden van onze ketenpartners binnen voor de dagstart. In twintig minuten tijd nemen we de voortgang van de werkzaamheden door: waar staan we, wat gaat goed, wat kan beter en hoe ziet de planning van de komende dagen eruit. Het is tevens het moment dat we onderling praktische informatie uitwisselen: ‘als jij vandaag begint bij woning 12, dan ronden wij woning 11 voor wat betreft de het egaliseren eerst helemaal af.’
Kunnen jullie de deuren terughangen?
Als iedereen opgelijnd is, neem ik mijn mails door. Ik sta juist op het punt om de materialen voor de komende week te bestellen als het jonge gezinnetje van de woning waar we vrijdag met het onderhoud gestart zijn ons tijdelijk kantoor binnenkomt. ‘Is het mogelijk dat jullie op het einde van de dag de deuren van de badkamer, de keuken en het toilet weer ophangen?’ vraagt de vrouw schuchter. ‘Dan hebben we s’ avonds minder het gevoel dat we midden in een verbouwing zitten.’ Over die vraag hoef ik niet lang na te denken. Natuurlijk kunnen en willen we dat. Ik weet inmiddels uit ervaring dat iedere bewoner op zijn eigen manier omgaat met de onvermijdelijke overlast. En dat ze, naast alles wat wij al voor ze doen, nog persoonlijke aanvullende wensen kunnen hebben, vaak heel praktisch van aard. Ik nodig ze altijd uit om die met mij te bespreken: onmogelijke vragen bestaan voor mij niet. We renoveren uiteindelijk voor de bewoners en ik zie het als een van mijn belangrijkste taken om dat zo klantvriendelijk mogelijk te doen. Ik maak een aantekening in HomeDNA, ons digitale werkdossier, zodat alle werklieden die in het appartement van dit gezin aan de slag gaan, rekening kunnen houden met deze nieuwe afspraak.
"We kunnen het onderhoud voor u misschien niet leuker maken, maar wel makkelijker en voorspelbaarder."
Bob Jonkheer
Rondje langs de woningen én bewoners
Voor de lunch loop ik een rondje langs de woningen waarin we vandaag aan het werk zijn, ik maak aantekeningen in HomeDNA en voeg waar nodig actiepunten toe. Ook maak ik een praatje met de bewoners die thuis zijn. Ondanks de overlast, zijn ze best goed gehumeurd. Ze weten wat er die dag op het programma staat en wanneer ze het beste kunnen uitwijken naar de rustwoning die voor ze klaar staat in het andere blok. ‘Wordt dat zeiltje ook vergoed?’ vraagt een van de bewoners bezorgd wijzend naar haar keukenzeil dat zojuist samen met haar oude keuken verwijderd is. Ik beaam dat en vertel haar dat ze met een gerust hart alvast uit kan kijken naar een nieuwe. Ik besluit mijn rondje met de vooropname van de woning die over twee dagen opgeleverd wordt en check of alles uitgevoerd is zoals besproken. Onderweg naar kantoor stop ik nog even bij de grondwerker die met het vernieuwen van de riolering is begonnen. We overleggen waar en hoe hij de gegraven gaten in de grond veilig en voor de bewoners goed zichtbaar kan afzetten.
Ingeplande gesprekken
Een groot gedeelte van de middag besteed ik aan ingeplande gesprekken met bewoners. Ik lever een woning op aan twee bewoners die opgelucht zijn dat de verbouwing achter de rug is, en, zo zeggen zij, superblij zijn met hun ‘nieuwe woning’. Aansluitend ga ik bij bewoners langs waar we morgen starten met verbouwen. Het echtpaar in kwestie vindt het spannend, maar heeft ook wel vertrouwen in wat komen gaat. Het noodtoilet en de noodkeuken worden bij start geplaatst en het afdekfolie en de verhuisdozen zijn ruim op tijd afgeleverd. Ik spreek met ze af dat mijn collega morgenochtend graag komt helpen met het verplaatsen van de grote gangkast. Ze bedanken me. ‘Geen dank’, zeg ik, ‘we kunnen het onderhoud voor u misschien niet leuker maken, maar wel makkelijker en voorspelbaarder.’ En dat is nou precies waarvoor ik me iedere dag met veel plezier inzet.
Ook als uitvoerder bij Heembouw aan de slag? Bekijk onze actuele vacatures!