Recept voor innovatie! Ideeën, Social Media en een snufje tijd
Innovatie is een mooi begrip. Vol bewondering kijk ik altijd naar grote innovaties van andere bedrijven. Bij Heembouw zijn we ook dagelijks bezig met innovatie. Continu verbeteren van dagelijkse processen is een belangrijk onderdeel van lean. Wil je innoveren dan is het van belang om de juiste ideeën in beweging te krijgen. Klinkt logisch en makkelijk, in de praktijk kan het knap lastig zijn heb ik gemerkt. Hoe kies je het juiste idee? Waar haal je de tijd vandaan? En hoe pak je het aan? Een mooie uitdaging waar ik dit jaar mee aan de slag ben gegaan. Ik heb wat stapjes gemaakt en wil deze graag met jullie delen. Natuurlijk komt Social Media ook hier om de hoek kijken, en ik heb een zeer inspirerende workshop gevolgd die ik jou zeker kan aanbevelen.
Verzamel je ideeën
Alles begint met een idee. Wat doe je daarmee? Soms blijft iets in je hoofd zitten, soms kom je online iets tegen wat inspireert. Of je hebt een inspirerend gesprek en ineens denk je aan iets dat je op dat moment opschrijft. Ik vind het fijn om al deze ideeën te verzamelen, hoe je dit doet is heel persoonlijk. Zelf ben ik groot voorstander om alles digitaal op te slaan, maar je wilt wel altijd en overal je ideeën kunnen opslaan. Evernote is hierin voor mij de ultieme oplossing. Een alles in 1 online database, overal toegankelijk via desktop, web, ipad en mobiel. Hierin maak ik lijstjes met mijn ideeën en soms sla ik losse ideeën op die ik een label ”idee” geef. Dat is voor mij de eerste stap.
Praat over je ideeën
Iets wat een goed idee lijkt hoeft dit niet te zijn. En andersom kan een heel simpel klein idee soms uitpakken tot een groot inspirerend plan. Je komt hier achter door over je ideeën te praten. Bij Heembouw heeft iedereen coaching. Ik gebruik de coachingsgesprekken ook om over mijn ideeën te praten. Zo krijgen de ideeën een eerste vorm van aandacht en kun je beter beoordelen welke ideeën het meest waardevol zijn. Weer een stapje verder.
Tijd voor de juiste dingen
Dit was voor mij de grootste uitdaging. Hoe zorg ik er, werkzaam in een middelgrote projectorganisatie, nu voor dat ik mijn tijd besteed aan precies die dingen die er toe doen. Veel mensen worstelen hier mee en het is ook een onderwerp wat alles met scrum, lean en time management te maken heeft. De juiste dingen doen! Ook hiervoor is het belangrijk om je werkzaamheden te bespreken. Hierdoor krijg je op voorhand meer informatie waarmee je beter kunt inschatten wat prioriteit heeft en waarmee je rework kunt voorkomen. Zo hou je uiteindelijk tijd over voor innovatie!
Wat zijn de doelstellingen van je bedrijf?
Daarnaast is het belangrijk om te weten welke koers je bedrijf vaart. Je wilt iets doen wat bijdraagt aan de doelstellingen van het bedrijf. Wat zijn deze doelstellingen? Waar ligt momenteel de focus? Doe wat nodig is om hier achter komen. Pas hier je plannen op aan en laat ze toetsen. Zo tekende ik begin dit jaar mijn online marketingplan op in 3 pagina’s welke ik vervolgens besproken heb met de directie. Heel fijn om op deze manier te werk te gaan. Zo weet je zeker dat de dingen die je doet de juiste zijn en bijdragen aan een groter geheel. Een flinke stap vooruit.
Breng je idee in beweging
Je hebt je ideeën, je hebt de tijd en je weet wat de doelstellingen van het bedrijf zijn en hoe jij hieraan kunt bijdragen. Kies nu een idee en ga aan de slag. Klinkt wederom simpel. En toch lukt het vaak niet. Via Twitter kwam ik in contact met Kevin Weijers, hij had mijn hulp nodig om een idee van hem te delen. In ruil hiervoor bood hij een gratis workshop aan. Weer een mooi voorbeeld van de wederkerigheid van social media.
Samen de ideeën van morgen in beweging brengen
Op 24 juni vond de workshop plaats bij Seats2meet Berlage in Amsterdam. Een inspirerende workshop die mij op het juiste moment de mogelijkheid gaf om mijn idee in beweging te brengen.
Kevin heeft een model ontwikkeld om volgens een aantal vaste stappen een idee in beweging te krijgen. Dit werkt voor elk idee dus je kunt het steeds opnieuw toepassen. Mijn belangrijkste les is de 1e stap, testen en doen. Kevin adviseert om altijd klein te beginnen en meteen veel te testen met mensen uit je eigen netwerk. Zo ontwikkel je het idee op de juiste manier en voorkom je een tunnelvisie waarmee je je eigen idee helemaal dood denkt. Klinkt super logisch, en toch betrapte ik mijzelf erop dat ik alles meteen al veel grootser aan zou willen pakken. In onderstaande infographic zie je het hele model, op zijn website legt Kevin precies uit hoe het model werkt.
Zelf deze workshop volgen
Dat kan! Kevin heeft zich uit laten dagen om ineen periode van 15 weken 50x een workshop of presentatie te geven. Een mooie mogelijkheid om hem bij jouw bedrijf uit te nodigen om de workshop te geven voor een groep enthousiaste collega’s. Zeker een aanrader. De kosten bepaal je zelf, Kevin hanteert het concept van waardebepaling achteraf.
De volgende stap
Hoe zit het nu met mijn idee zul je je wellicht afvragen. Ik wil mijn social media kennis delen via een webinar met een voor Heembouw interessant doelgroep. Ik volg zelf veel webinars en vind het een heel fijn medium. Zelf een webinar geven vraagt om een goede voorbereiding, er kan veel mis gaan. Binnenkort ga ik testen met een klein groepje uit mijn netwerk. Daarna ontwikkelen we verder. Mijn ervaringen zal ik met jullie delen via dit blog. Wil je mijn webinar volgen als tester, laat het mij dan even weten via Twitter.
Dit blog verscheen origineel op BouwKennisBlog met als titel: Ideeën zat! Hoe krijg je de juiste in beweging?