De Heembouw cultuur
Onze cultuur
Plekken creëren waar mensen willen zijn. Onze sterke klantgerichte cultuur is essentieel om deze visie waar te maken. Nieuwsgierig zijn en oprecht geïnteresseerd in wat onze klanten beweegt, en onze ambitie de beste oplossing te bieden, is wat ons drijft.
Als familiebedrijf denken we in generaties, niet in kwartalen. We hebben aandacht voor onze mensen en geven hen de ruimte om te experimenteren en zich te ontwikkelen. We investeren in lange termijn relaties met onze klanten en partners. En houden rekening met onze omgeving en de kwetsbare natuur. Wij delen ons succes ook graag met anderen, bij wie het even minder goed is. Deze elementaire waarden koesteren we, juist in een tijd dat het allemaal minder vanzelf gaat. Het schept een kader voor ons handelen en de scherpe keuzes die we nu en ook in de toekomst zullen maken. Waarbij we altijd blijven doen waar we goed in zijn: plekken creëren, waar mensen willen zijn.
De toekomst is geworteld in onze historie
De geschiedenis vormt de cultuur van een bedrijf, en geeft het daarmee ook een identiteit. Om te weten waar je heen gaat, moet je weten waar je vandaan komt. Verhalen over de historie zorgen voor verbinding en zijn belangrijk voor de toekomst. Heembouw heeft een rijke historie. In 1939 begonnen als botenbouwer in Roelofarendsveen en inmiddels uitgegroeid tot een top 20 speler in de bouwbranche in Nederland. En in 2023 uitgeroepen tot best presterende bouwbedrijf van Nederland. Dit jaar bestaan we 85-jaar en daar zullen we uitgebreid bij stil staan.
Meer over
Cultuurspel maakt onze kernwaarden concreet
Eén van de belangrijke rituelen van Heembouw is het cultuurspel dat we met nieuwe collega’s spelen. Dit spel is speciaal met en voor ons ontwikkeld, om met elkaar in gesprek te gaan over onze cultuur en kernwaarden. Door dit spel met elkaar te spelen, krijg je meer gevoel bij de inhoud en betekenis van onze kernwaarden in relatie tot de praktijk van alledag.
Het spel bestaat uit vragen over Heembouw, maar ook over jezelf, hoe je de samenwerking ervaart, over de cultuur, mogelijke dilemma’s etc. De antwoorden hierop zorgen voor interessante en leuke gesprekken over de kernwaarden, maar ook over de manier waarop je hier zelf mee omgaat. Het cultuurspel wordt overigens niet alleen maar met nieuwe collega’s gespeeld; het is ook een prima en leuk hulpmiddel om in projectteams en afdelingen elkaar beter te leren kennen.
Over rituelen, tradities en totems
Net als vreemde volkeren, kent ook een organisatiecultuur tradities, rituelen, totems en bijzondere omgangsvormen. Zo ook Heembouw. In een mensgerichte cultuur als de onze, is het vieren van jubilea een belangrijk ritueel. Iedereen die bij ons de mijlpalen van 12,5, 25, 40 en zelfs 50 (!) jaar bij Heembouw heeft bereikt, wordt in het zonnetje gezet. En wordt vermeld op ons jubileumbord. Dit is een van onze totems, een tastbaar element met een belangrijke betekenis. Net als het rode bankje, dat onze architect Christine en timmerman Maarten samen maakten. Hét symbool dat laat zien, hoe onze mensen bij Heembouw op hun plek zitten.
Snel naar
Young Heembouw
Young Professionals vormen een belangrijke groep binnen een organisatie. Ze hebben een eigen, frisse kijk op zaken en brengen hun eigen inzichten en zienswijzen mee. Dit zorgt voor vernieuwing en innovatie. Jong professionals zijn de toekomst. Heembouw investeert daar graag in. Young Heembouw is een club van (100) startende professionals die via jaarlijkse evenementen de mogelijkheid wordt geboden om de (directe) collega’s beter te leren kennen, het netwerk te verbreden en dat zorgt voor verdere ontwikkeling.
Young Heembouw staat voor binden, boeien en talentontwikkeling. De evenementen worden door en voor alle Heembouwers en de collega’s van Heembouw Architecten tot en met 35 jaar georganiseerd.